Klientu apkalpošanas centrs Salacgrīvā
27.07.2017 06:00
No 2016.gada 1.oktobra Salacgrīvā ir atvērts VPVKAC (Valsts un pašvaldību vienotais klientu apkalpošanas centrs), vienkāršāk sakot – klientu apkalpošanas centrs. Ikviens iedzīvotājs, apmeklējot vienu klientu apkalpošanas centru, var saņemt valsts iestāžu piedāvātos, sev nepieciešamos pakalpojumus. Salacgrīvas novada VPVKAC var pieteikt noteiktus Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras (VSAA) un Valsts ieņēmumu dienesta (VID) pakalpojumus.
Tāpat iedzīvotāji var saņemt informāciju par Nodarbinātības valsts aģentūras (NVA), Uzņēmumu reģistra (UR), Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (PMLP), Valsts darba inspekcijas (VDI), Valsts zemes dienesta (VZD), lauksaimniecības datu centra (LDC) lauku atbalsta dienesta (LAD) e-pakalpojumiem, palīdzību e-pakalpojumu lietošanā un novada pašvaldības sniegtos pakalpojumus.
Klientu apkalpošanas centra speciāliste Ārija Mikša strādā centrā jau no pirmās dienas un secina, ka centra izveide sevi ir apliecinājusi, centrs ir vajadzīgs. “Cilvēki ir apmierināti, ka visu var izdarīt tepat uz vietas un nav jābrauc uz Limbažiem vai Valmieru,” stāsta Ārija, “lielāka daļa pakalpojumu, kurus sniedzam, attiecas uz VSAA - Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūru – darbnesējas pabalsti, dzimšanas un miršanas pabalsti. Darba apjoms pusotra gada laikā ir pieaudzis, īpaši to izjutām šā gada martā, kad Salacgrīvā slēdza Valsts ieņēmuma dienesta iecirkni. Tad strādājām kā ieņēmuma dienesta konsultanti. Apmeklētāju bija tik daudz, ka organizējām VID darbinieku konsultācijas novada domē.”
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) ir veikusi katra Valsts un pašvaldības vienotā klientu apkalpošanas centra (turpmāk VPVKAC) individualizēto darbības atskaiti. Pēc VARAM veiktās analīzes līdz 2017. gada aprīlim, dati liecina, ka Salacgrīvas novada VPVKAC ieņem augsto 9. vietu ar 97.1 sniegtajiem pakalpojumiem vidēji mēnesī jeb 2.3% no visos VPVKAC sniegtajiem pakalpojumiem vidēji mēnesī.
Atskaite parāda, ka Salacgrīvas novada VPVKAC sniegti 1748 pakalpojumi un konsultācijas, kas uz 8219 iedzīvotajiem skaita un 18 darbības mēnešiem nozīmē, ka vidēji mēnesī sniegti 11,8 pakalpojumi uz 1000 iedzīvotājiem. 70% no visiem sniegtajiem pakalpojumiem ir bijuši VSAA pieteikumi un konsultācijas, 21% VID pakalpojumi, bet 7% citu iestāžu konsultācijas. No valsts un pašvaldību pakalpojumiem 97% bijuši valsts iestāžu pakalpojumi, bet 3% pašvaldību pakalpojumi.
Salacgrīvas novada klientu apkalpošanas centra stiprā puse ir VSAA pakalpojumu sniegšana (79%) – no tiem 74% bijuši slimības pabalstu pieteikumi darbnespējas situācijā.
Salacgrīvas novada VPVKAC sniegto pakalpojumu (pieteikumu un konsultāciju) skaita izmaiņas uzrāda nepārtrauktu pieaugumu, it sevišķi 2017.gada martā. Sniegto pakalpojumu skaits un pakalpojumu veidi liecina par veiksmīgu virzību gan pakalpojumu pieteikumu, gan e – pakalpojumu konsultāciju izmantošanā.
Salacgrīvas novada klientu apkalpošanas centrs pakalpojumu indeksā atrodas vidēja snieguma grupā virs kopējiem rādītājiem (11,8) nekā visos VPVKAC (9,1 pakalpojumus uz 1000 iedzīvotājiem.
Runājot par interesantākajiem gadījumiem, Ārija stāsta “apmeklētāji klientu apkalpošanas centrā vēlas pārslēgt līgumus ar Latvenergo un Lattelecom, nemaz nezinot, ka to te nevar izdarīt. Nu ko es daru – zvanu uz konkrēto iestādi, skaidroju, ko un kā darīt un kopīgi pārslēdzam līgumu. Cilvēki nezina kurp viņiem jāiet un kas jādara…. Uzskatu, ka ir jāpalīdz. Vidēji dienā ir seši vai septiņi apmeklētāji klātienē un tikpat daudziem palīdzu telefoniski. 80% apmeklētāju ir mūsu novada cilvēki.”
No pašvaldības pakalpojumiem vispieprasītākie ir tirdzniecības un publisko pasākumu rīkošanas atļaujas, koku ciršanas atļaujas un atteikšanās no pirmpirkuma tiesībām, par šiem pakalpojumiem pašvaldība iekasē maksu.
Par Valsts iestāžu sniegtajiem pakalpojumiem VPVKAC apmeklētājiem nav jāmaksā. 60% no VPVKAC uzturēšanas izmaksām sedz valsts, 40 % pašvaldība.
Salacgrīvas novada VPVKAC speciāliste Ārija Mikša iesaka cilvēkiem vairāk izmantot interneta vidi – daudz jautājumu var atrisināt un pakalpojumus saņemt izmantojot portālu www.latvija.lv, Valsts ieņēmuma dienesta klientiem jāmācās strādās EDS – elektroniskajā deklarēšanās sistēmā. Viņa ir gatava sniegt konsultāciju un palīdzēt.
Ilga Tiesnese