03. jūnijs, 2020, Trešdiena

Ineta, Inta, Intra

skatīties video
Jaunākais video no youtube.com

Montesori apmācība arī Salacgrīvas novadā

15.12.2011 16:56

Latvijā šobrīd ļoti populāra ir itāļu ārstes, pedagoģes Marijas Montesori atveseļojošās pedagoģijas metode – Montesori apmācība. Metodes pamatā ir bērns, kas tiek respektēts, kā personība ar viņam piemītošajām īpašībām, attīstības īpatnībām un darbošanās ritmu, ievērojot bērna sensitīvos periodus, kā arī speciāli sagatavota vide un speciāli apmācīts pedagogs. Montesori nodarbībās izmanto īpašu zinātniskos principos pamatotu mācību materiālu. Didaktiskais materiāls ir pievilcīgs, darboties rosinošs.

bildes 033.jpg

Kaut sākotnēji Marija Montesori savu metodi izstrādāja bērniem ar īpašām vajadzībām, šobrīd jau tā tiek piemērota arī veselu bērnu apmācībai, kā arī lieliski noder īpaši apdāvinātu bērnu alku pēc zināšanām remdēšanai. Šī sagatavotā vide piedāvā iespēju apgūt noteiktas lietas, kuras bērns nesaprastu ja mēs skaidrotu mutiski, viss ir sagatavots bērna „pašveidojumam”, pedagogs bērnu vēro un iejaucas vien tad, ja bērns prasa palīdzību. Bērnam ir iespēja savas kļūdas ieraudzīt un izlabot pašam. Tā bērns kļūst patstāvīgs, no pieaugušā neatkarīgs, tas ceļ pašapziņu un ticību saviem spēkiem.

Latvijā Montessori pedagoģijas atdzimšana sākās pēc neatkarības atgūšanas. Montessori pedagoģijas programma Latvijā diemžēl nav licenzēta kā valsts akceptēta mācību programma, tādēļ tā tiek izmantota kā individuāla vai mazu grupu metode , kā arī integrēta standartprogrammās, kā veiksmīgi papildinoša sistēma bērnudārzos.

Mūsu pusē ar šo pedagoģijas metodi strādā Limbažu konsultatīvajā bērnu centrā un no šī gada marta Ainažu psihoneiroloģiskajā slimnīcā. Evija Līdaka, Montesori pedagogs Ainažu slimnīcā, stāsta „šo alternatīvo pedagoģijas metodi var integrēt skolās un pirmskolas izglītības iestādēs, atveseļojošās nodarbībās bērniem ar īpašajām vajadzībām. Ainažu psihoneiroloģiskajā slimnīcā ir Montesori kabinets, kuru apmeklē gan slimnīcas, gan ambulatorie pacienti. Metodes pamatprincips ir : „Palīdzi man izdarīt pašam!”

Montesori apmācības materiālus iedala piecās grupās: 
• Praktiskās dzīves materiālā ietilpst aktivitātes, kas pieder pie ikdienas, tās ir visas darbības ko mēs veicam priekš sevis un citiem, un lai koptu apkārtējo vidi. Šeit ir visas aktivitātes ko veic mājās – mazgā rokas, traukus, galdu, pogāt, siet, pīt, locīt salvetes, tīrīt apavus, liet ūdeni, bērt pupiņas, u.c. Tiek veicināta pirkstu sīkas muskulatūras attīstība, kustību koordinācija, netieši gatavojas rakstīšanai un iepazīstas ar matemātikas pamatjēdzieniem.
• Sajūtu materiāls attīsta visas maņas – redzi, dzirdi, tausti, garšu, ožu, telpisko uztveri. Bērns materiālu „izdzīvo” caur sajūtām - mācās krāsas, formas, lielumus, ģeometriskās formas, iepazīst smaržas, garšas, skaņas.
• Valodas materiāls – šis ir runas, lasīšanas un rakstīšanas spēju attīstošs materiāls. Šeit ir iespēja bagātināt vārdu krājumu, veidot rokrakstu, ar smilšpapīra burtiem vispirms iepazīt burtus ar taustes palīdzību, redzēt un dzirdēt, kā tos izrunā. Ar kustīgā alfabēta palīdzību likt vārdus un teikumus.
• Matemātikas materiāls – šis ir interesants ceļš matemātikas valstībā, darbojoties ar šo materiālu rodas drošības sajūta, ka matemātika nav nemaz briesmīga un sarežģīta. Bērns iepazīst kvantitāti ar skaitļu stieņiem, vārpstiņām, ciparus ar smilšpapīra cipariem, ar taustes palīdzību un redzi pie pērlīšu materiāla var uzzināt cik ir 5, 50, 100, iepazīties ar reizrēķinu.
• Kosmiskais jeb pasaules izziņas materiāls sniedz ieskatu un zināšanas bioloģijā, fizikā, vēsturē, ģeogrāfijā. Fakti, ko bērns absorbē šajā vecumā, veido stabilu bāzi turpmākiem pētījumiem skolas vecumā.

Apmeklējot Montesori nodarbības bērns gūst iespēju iepazīt pasauli, kļūst pašapzinīgāks, patstāvīgāks un disciplinētāks, iegūst pacietību, izturību, koncentrēšanās spējas, darbības loģiskās secības izpratni un realizēšanu, interesi par kārtību,  apgūst sociālās iemaņas, veiksmīgāk integrējas sabiedrībā, notiek sagatavošanās citiem procesiem. Montesori apmācība balstīta uz muskuļu atmiņu – bērns labāk atceras to, ko ir paveicis pats.

Individuāli strādājot ar bērnu var pielāgot darbošanās tempu, vingrinājumu atkārtošanu pēc vajadzības. Montesori ir labs diagnostikas materiāls – vai ir motivācija strādāt, vai ir uzmanības noturība, motorikas stāvoklis, vai spēj novērot un atkārtot, novērtēt kādas ir prasmes un zināšanas valodā un matemātikā. „Lai bērns apmeklētu Montesori kabinetu,’’ stāsta Evija, „vajadzīga vecāku griba palīdzēt savam bērnam. Pieteikt vizīti var zvanot uz ambulatoro nodaļu , 45 minūšu nodarbība maksā 5 ls. Šī metode ir spēcīga un ja regulāri strādā rezultāti noteikti būs.”

Ilga Tiesnese