Kājnieku tilts pār Salacu
07.04.2016 11:28
Viens no Salacgrīvas muzeja dārgumiem ir arī žurnāls “Ceļš un satiksme” Nr. 3, izdots 1938.gadā, kur būvinženieris E.Vikmanis (Šoseju un zemes ceļu departamenta vecākais inženieris) raksta: “Šoziem mūsu dzimtenes ziemeļos pār Salacas upi pie Ausekļa pamatskolas, Salacas pagastā, uzceltais tilts ievērojami atšķiras no citiem tiltiem. -Tas ir pakaru tilts un pēc savas konstrukcijas vienīgais šāda veida tilts Latvijā.
- Tilts paredzēts tikai kājniekiem. Šinī vietā pa abiem Salacas krastiem ejošie lielceļi pienāk tuvu pie upes. Upes labajā krastā atrodas pagasta nams un pamatskola. Upe šinī vietā šaura un krāčaina, kāpēc pārkļūšana pār to diezgan bīstama. Celtuvi še ierīkot nav iespējams, tāpēc kājnieku satiksme notika vai nu pārceļoties laivā, vai arī pa koka laipām, kuras pavasara un rudens plūdos, kad tās visvairāk vajadzīgas, tiek izņemtas vai iznestas. Tagad tās atvieto jaunais pakaru tilts. …
Tilta galvenās sastāvdaļas: divas tērauda virves, koka ietne ar stingruma sijām, divas Ø 25 mm dzelzs vēja saites, betona balsti upes abos krastos ar koka piloniem virs tiem un četri betona masīvi zem zemes, pie kuriem pieenkuroti tērauda virves un vēja saišu gali. …. Samērā nelielie, bet neparastie būvdarbi pēc vairākkārtējām izsolēm un sacensībām uzņēmēju trūkuma dēļ tika sadalīti divās daļās: balstu būvē un pārlaiduma (virsbūves) būvē. Pirmo būvdarbu daļu- balstu būvi līdz ar koku impregnēšanu- izpildīja uzņ. K.Sprancmanis. … Šeit pirmo reizi departamenta būvēs izdarīta koku impregnēšana ar Volmaņa sāļiem. Otro būvdarbu daļu- virsbūve uzstādīšanu- izpildījis uzņ. E.Asnis. … Visas vajadzīgās dzelzs daļas, kā bultas, savilces, apkalumus un dažādus tērauda lējumus izgatavojis departaments savās darbnīcās, bet tērauda virve piegādāta no ārzemēm. … Tilta būvei vajadzīgos koka materiālus,- granti, oļus un akmeņus, piegādājusi Salacas pagasta valde uz savu rēķinu. Tiltā, starp citu, iebūvēts: 30 m3 būvkoku,14 t cementa, 0,63 t tērauda troses, 0,20 t tērauda lējumu un 2,20 t dažādu bultu un apkalumu. Visa tilta izmaksa apm. Ls 7500,-. Š.g. 22.maijā tilts svinīgi atklāts un nodots satiksmei”. Šis ir tikai izvilkums no visai izsmeļošā raksta par šī tilta konstrukciju, slodžu un vēja spiediena aprēķiniem, kā arī būvniecību.
Tālāk seko pamācība tilta ekspluatācijā “Protams, nākotnē tilts rūpīgi jākopj, atkārtojot koka daļu darvošanu vai karbolinēšanu un izpildot nepieciešamos sīkos labojumus, jo parasti sīkie defekti, tiltam šūpojoties, līdzīgi grambām uz ceļa, padziļinās un var pat pilnīgi sabojāt atsevišķas tilta detaļas. Tākā lielads papildu piepūles zināmās detaļās rodas pie tilta nevajadzīgas šūpošanas, ko parasti, nekā ļauna nedomādami, izdara pusaudži, tad uz šo apstākli griežama vietējo iedzīvotāju, tilta lietotāju sevišķa vērība, jo caur šādu darbību tiek saīsināts tilta mūžs vai pat tikt izsaukta tilta sabrukšana.”
Tilts labi kalpoja ilgus gadus visiem, kam bija jātiek vienā vai otrā krastā. Tomēr vienā reizē tas neizturēja… Cik mums zināms, tas notika 1980.gadu sākumā, bet gribētos zināt labāk, un ja kāds atceras, tad būtu labi, ja pastāstītu mums- tā būtu vērtīga informācija, ko gribam saglabāt precīzu.
Fotoattēlos no muzeja krājuma redzama tilta svinīgā atklāšana, tā lepnais izskats neilgi pēc būvdarbu beigām un arī pēdējās tā mūža dienas.
Salacgrīvas muzeja krājuma glabātāja Iveta Kalniņa